fredag 16 april 2010

Föreläsningen om Reggio Emilia

Nu undrar vi om de arbetar på samma sätt i Parma som i Reggio Emilia?

Flickor här kommer lite nerskrivet från Tanias föreläsning



Föreläsning om Reggio Emilia

Gästföreläsare Tania Bestachhi, pedagogista från Reggio Emilia

Göteborgs Universitet

Pedagogista: Alla förskolor måste ha en pedagogista anställda på förskolan. Pedagogistan är pedagogisk ansvarig, ungefär som en rektor.

Bakgrund: Startades upp efter andra världskriget. Men kom igång ordentligt på 1970-talet. Norra Italien har en historia av att arbeta tillsammans och ha gemensamma lösningar. Dehar haft en historia av jämlikhet. Kvinnan och mannen var likvärdiga I staden Reggio Emilia. Man har en respektfull syn på barn av tradition, vilket har utvecklats till det man har i dag. De allra första förskolorna bildades som ett föräldrakooperativ. Det är ingen pedagogik som man kan kopiera eller helt enkelt ta över. Det går inte att kopiera eftersom Sverige inte har samma förutsättningar som Italien hade/ har. Det är ett sätt, en slags filosofi att se på barn.

Tre bärande stenar inom Reggio Emilia filosofin

  1. Synen på barnen: Bambino: Barnet är i centrum i all verksamhet. Barnet är alltid ett subjekt, inte ett objekt för den vuxnas ambitioner eller liknande. Det kom som en reaktion på de äldres tänk (att omvårda och sköta barn, inget mer). Förskolan skulle förr ersätta hemmet, så tänker man inte längre. Förr hette det t.ex. barnkrubba, nu heter det förskola. För kallade man även förskolan för moderns skola (för att den skulle ersätta modern) men nu är det barnens skola (förr kallade man det ett skola för barn). Barn föds kompetenta och inte som tomma kärl. Se på barn för vad de är och kan, inte tvärt om. Om man ser på barnet som kompetent så ändras synen på den vuxna. Det kompetenta barnet menas kompetent i sin öppenhet mot omvärlden, viljan att utforska och lära. Den är inte kompetent genom att den besitter många kunskaper.
  2. Den vuxnas roll: Adulto: Kompetenta barn behöver kompetenta vuxna. En kompetent vuxen handlar framför allt om förhållningssättet till barnet, hur den vuxna ser på barnet. För att vara en kompetent vuxen behöver man inte ha en hög utbildning. Den vuxna skall delta i barns läroprocesser och delge denna med både andra barn och vuxna. En vuxen som är villig att ta på sig ansvaret deltar tillsammans med barnet. Föräldrarna skall känna sig delaktiga, och det är förskolan som skall bjuda in till detta. Utbyte och dialog är sättet att förhålla sig till en pedagog.
  3. Miljön (den tredje pedagogen): Spazio: Lokalen rymmer inte bara barn utan även miljön har ett värde i sig. Miljön skall vara rik på möjligheter, stimulera till lärande, utvecklande och experimenterande. En miljö som är barnens och kommer ifrån just barnen. Miljön skall vara förändlig med barngruppen. Om miljön aldrig förändras visar att det är den vuxna som har tänkt ut allt.

Nyckelord inom Reggio Emilia filosofin

· Projektarbete: Utbyte och dialog. Barns nyfikenhet och intresse. Inom ett projektarbete finns det aldrig ett speciellt mål. Det är processen i sig som är målet. De menar på att om man har ett mål redan från början så utelämnar man vissa barn redan där. Det är bättre om man har grupprelaterande mål. De vill att barn skall lära sig så mycket som möjligt utan en början och ett slut. Tanken är att alla lär sig på olika sätt. Alla är olika och ser olika ut. De vill att barnen skall uppleva så mycket som möjligt för då har man stört möjlighet att utveckla sin egen process.

· Dokumentation: Synliggöra de processerna som finns i förskolan för både barn, pedagoger och föräldrar. Dokumentera med fotografier. Undvika att bara sätta upp gulliga bilder. Bilden skall berätta något för oss andra och visa på det barnen lärde sig i situationen. Ibland glömmer man bort att andra människor som t.ex. föräldrar inte tänker på samma sätt som de som arbetar inom förskolan. Pedagogens uppgift är därför att synliggöra verksamheten utåt så att vem som helst förstår hur de arbetar. De grundläggande värdena måste presenteras gång på gång, gång på gång.

· 100 språk: Loris Malaguzzi myntade detta begrepp. Ge barnen möjlighet att arbeta med så många språk som möjligt. Barn kan uttrycka sig på så många olika sätt så det finns alltid något språk/ uttryckssätt som passar just det barnet.

· Stor grupp kontra liten grupp: arbeta i både små och stora grupper. Kunna bli lyssnad på i olika sammansättningar av grupper.

· Lyssnande: att vara en lyssnande människa ingår i arbetet som pedagog. Det ingår att lyssna på alla och att se hela människan. Värdera andras åsikter och tankar. Om jag intar att lyssnade förhållningssätt lär jag också av andra.

· Kompetens: Utforskar t.ex. med speglar. Att ge barnen ordentliga verktyg och material. En riktig tumstock eller en våg gör stor skillnad. Den vuxna ger barnen respekt genom att be barnen riktiga saker, barnen märker skillnaden och är mer aktsam än om det hade varit låtsasverktyg. Se lärandet i det barnen gör istället för att tänka att barnen stökar ner. Om vi begränsar barn så kommer vi dämpa dem i deras kreativitet. Återvinningsmaterial används mycket i Reggio Emilia. Detta eftersom det som används kan vara olika saker på en gång. En docka är alltid bara en docka medans en rostig krok kan vara så mycket mer.

· Relation: I mötet med andra blir man människa. Utvecklas i relation till andra (sociokulturella). Ens personlighet skapas. Barn är öppna för möten, de pussas gärna t.ex. Kvaliteten för relationerna avgör kvaliteten för verksamheten. Flera barn tillsammans vid ett objekt. I mötet med andra skapas kunskap, interaktion och samspel.

· Utforskande: Viktigt att det finns ostrukturerat material som kan bli vad som helst. Då man kan utforska mera utan att det är en bestämd form. Att förstöra är ett sätt att utforska trots att många vuxna absolut inte tänker så. Ge barnen material och verktyg istället för att kunna utforska annat. Man kan utforska med hjälp av en projektor som lyser mot en väg. Dela och att lära. Lära sig dela på material. Lärandet är inte linjärt. Lärandet är som ett stort nät av olika saker som kopplas ihop. Ibland kan detta ta flera år innan det kopplas ihop. Läraren skall erbjuda mångfald och variation.

· Barns intresse: Vi skall erbjuda barnen det de är intresserade av. Ser vi att ett barn är t.ex. intresserade av mätning kan man ta fram linjaler och se vad som händer. Den vuxnas roll är inte att programmera barnen utan att utmana barnen. Den vuxna får klara av att leva i ovisshet, för den vet inte hur dagen kommer att se ut, om man utgår från barnens intresse.

Personal och antal barn i Reggio Emilia förskolorna
·
9-19 månader= 2 pedagoger och 12 barn

· 18-24 månader= 21 barn och 7 pedagoger

· 24-30 månader= 24 barn, 3 pedagoger.

· 4,5,6 år= 25 barn och 2 pedagoger

Italiensk ordlista
Educatori e insegnati= barnskötare
Pedagogisti= pedagogista
Coordinatore= skolchef
Psicologa= psykolog
Filosofia pedagogica= pedagogisk filosofi
Var kom den ifrån?= Da dore nasce?
Varför uppstod den?= Perchè?
Hur uppstod den? = In che mode?
Bambino= barnen
Spazio= miljön
Vuxna: Adulto
Det kompetenta barnet= Bambino compitento
Lyssnande= Ascolto
Kompetens= Competenza
Relation= Relazione
Utforskande= Ricerca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar