tisdag 27 april 2010

Dag 2 på förskolan Alice






I dag börjar vi kl.8.00 för att se hur rutinerna på morgonen fungerar. Vi samlades i biblioteket där några av personalen tog emot. Sedan gick barnen vidare in på sin avdelning med personalen. I hallen fanns en koordinator och en assistent. Vi tror att säkerheten är väldigt hög. Det piper inne på kontoret varje gång grinden till gården öppnas. Föräldrarna hälsar när det går förbi. Vi lade märket till att de var många pappor som lämnade barnen.

I dag har vi observerat aktiviteterna i varje klassrum och hur tiden används för att skapa rutiner. Upplevelsen av helheten är att alla är samspelta med varandra. Avdelningarna är som ett inte 6 var för sig.

5-6 åringarna har engelska varje vecka. Temat de använder sig av är "little fish". De visande upp fiskar i samlingen som var med olika karaktärer lejon-fisk, mus-fisk och sedan även känslofiskar ledsen-fisk, arg-fisk, glad-fisk. Barnen fick fråga oss på engelska vad vi hette.

En sak vi reflekterade över är att de undervisar engelska trots att de nästan inte kan prata engelska själva. Vilket kan resultera i att de lär sig fel ? Vi märkte detta när vi bli tillfrågade att rätta engelskalärarens berättelse om en fisk som hon hade skrivit ner på papper.

Vi lärde barnen A letta go go och A ram sam sam. De blev nyfikna och samlades snabbt runt omkring oss. Barnen hängde med och ville lära sig. Vi har märkt att de använder bilden som redskap och än så länge har vi inte sett så mycket av rytmik eller musik. Vi satt och målade ett av barnen ville lära ut broder jackob på engelska. De märkte att Malin kunde ding ding dong i låten och försökte lära ut den till henne. De sjöng långsammare för att hon skulle hänga med.

På en sektion leker barnen med stora kuddar som de lägger sig på. En av personalen försöker förklara för Ulrica vad som händer i leken. Efter en stund visar det sig att barnen upplever världen upp och ner det lägger sig på rygg och skrattar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar